هدف از راه اندازي سايت چيست؟ خب، هدف از راه اندازي سايت تان چيست و سايت شما چه ماموريتي دارد؟ اين اهداف يا ماموريت، در برگيرنده ايده هايي هستند كه شما براي شركت و وبسايت خود در نظر داريد.
هر فردي كه وب سايتي را راه اندازي مي كند، بالطبع از بازديدكنندگان خود انتظاراتي دارد. مطمئناً شما نيز از كاربران خود انتظار داريد كه پُست هاي وبلاگ شما را مطالعه كنند يا محصولي از شما خريداري كنند.
شايد شما قصد داريد به مخاطبانتان چيزي بياموزيد يا آنها را سرگرم كنيد و يا شيوه زندگي آنها را با محصولات شگفت انگيز خود ارتقا دهيد.
بنابراين، پيش از آن كه در سايت خود تغييراتي ايجاد كنيد بايد بدانيد كه سايت شما دقيقاً چه ماموريتي دارد. از اين موضوع به سادگي نگذاريد.
سعي كنيد وقت زيادي را براي تعيين اهداف سايت تان صرف كنيد. دانستن اين كه مي خواهيد به چه چيزي دست يابيد، ممكن است كمي دشوار باشد.
بسياري از وب سايت هايي كه براي مشاوره سئو يا تبليغات در گوگل با پارسه تماس مي گيرند، متاسفانه با چنين مشكلي روبرو هستند.
بيشتر اين وب سايت ها آن چه كه انجام مي دهند را به صورت شفاف توضيح نمي دهند و نمي دانند چه چيزي محصولاتشان را در بين سايت هاي رقيب خاص مي كند.
چگونه براي سايت خود ماموريت تعريف كنيم؟
پيشنهاد مي كنم زماني را صرف يادداشت كردن اهداف سايت تان و ماموريتش كنيد. مطمئناً سايت شما پيامي به مخاطبان مي دهد و ماموريت سايت شما اين است كه آن پيغام را به گوش مخاطبان برساند.
زماني كه پيام سايت خود را بدانيد قادر خواهيد بود به راحتي با مشتريانتان در ارتباط باشيد.
براي آنكه بتوانيد ماموريت سايت خود را تعريف كنيد يا براي آن هدف گذاري كنيد، پيشنهاد مي كنم از فهرست سوالات زير كمك بگيريد. اين سوالات به شما كمك مي كنند كه نحوه فعاليت خود را بهتر بشناسيد:
كاربران با محصولات يا اطلاعاتي كه شما در اختيارشان قرار مي دهيد، چه كار مي توانند بكنند؟
چه چيزي محصولات يا خدمات شما را منحصر بفرد مي كند؟
محصولات يا خدمات تان چگونه مي توانند زندگي مشتريان را بهبود ببخشند؟
چرا كاربران بايد محصولات يا خدمات را از سايت شما خريداري كنند و نه از رقبايتان؟ يا چرا كاربران بايد محتواي سايت شما را مطالعه كنند و به حرف هاي شما اطمينان كنند؟
دليل ارائه اين محصولات، خدمات يا اطلاعات چيست؟ آيا به غير از درآمدزايي دليل ديگري براي ارائه اين خدمات داريد؟
اهداف سايت خود را براي مشتريان شفاف كنيد
پس از آنكه توانستيد ماموريت سايت خود را مشخص كنيد بايد ببينيد كه آيا وب سايت شما اين اهداف را به خوبي منعكس مي كند يا خير.
توصيه مي كنم در ابتدا بر روي صفحه اصلي و صفحه فرود سايت خود تمركز كنيد زيرا اين صفحات، اولين صفحاتي از سايت تان هستند كه بازديدكنندگان مطالعه مي كنند.
شما تنها چند ثانيه فرصت داريد تا بر روي مخاطبانتان تاثير مثبت بگذاريد. بهتر است بدانيد كه كاربران اينترنت خيلي سريع حوصله شان سر مي رود، بنابراين بايد تمام نكات مهم
سايت خود را خيلي كوتاه، مختصر و سريع برايشان توضيح دهيد. اولين برخورد مشتريان با سايت شما بسيار مهم است.
با استفاده از چند روش مي توانيد پيام سايت خود را به وضوح به گوش مخاطبان برسانيد:
- براي معرفي خود محتوايي جذاب بنويسيد.
- تگ هاي عنوان و توضيحات بايد مختصر و مفهوم باشند.
- از تصاوير زيبا و مرتبط استفاده كنيد.
محتواي مقدماتي
صفحه اصلي و صفحات فرود سايت تان بايد (باز هم تاكيد مي كنم بايد!) محتوايي جذاب داشته باشد و بتواند به خوبي شما را معرفي كند.
در اين محتوا، شما بايد ماموريت و اهداف سايت خود را به كاربران توضيح دهيد. سايت شما دقيقاً در چه زمينه اي فعاليت مي كند؟
در سايت خود چه چيزي را به فروش مي رسانيد؟ مطمئن شويد كه اين متن واضح و شفاف است و كاربران مي توانند با آن ارتباط برقرار كنند. همچنين، اين متون نبايد طولاني باشند (حداكثر يك يا دو پاراگراف).
عنوان و توضيحات
هدف از راه اندازي سايت چيست؟ روشي ديگر براي رساندن پيغام به مخاطبان، استفاده از عنوان و توضيحات مختصر است. همانطور كه مي دانيد، عنوان همان تيتر صفحه يا پست شماست.
معمولاً در زير اين تيترها، توضيحات كوتاهي (تقريباً دو جمله) وجود دارد كه مي تواند توضيح تكميلي براي تيتر انتخابي باشد يا توضيح كوتاهي درباره برند تجاري شما.
بهتر است اين دو متن را به گونه اي انتخاب كنيد كه با هدف اصلي محصولات تان در ارتباط باشد. با انتخاب يك سرتيتر مناسب براي صفحه فرود خود مي توانيد بازديدكننده را به سمت خود جذب كنيد
و در قسمت پائين تر صفحه، توضيح كوتاهي را بنويسيد تا مخاطب به درستي هدف سايت شما را درك كند.
اگر برايتان ممكن بود تيتر صفحه خود را به گونه اي انتخاب كنيد كه محاطبان را به انجام فعاليت خاصي دعوت مي كند. مثلاً با عبارتي مانند "سايت خود را بهينه سازي كنيد!" يا "رتبه سايت خود را افزايش دهيد!".
يك تصوير مفهوم با ارزش تر از هزاران كلمه است
روش سوم براي انتقال پيام و اهداف سايت تان به مخاطبان، استفاده مناسب از تصاوير است. يافتن تصاوير مناسب براي بيشتر محصولات، آسان است.
زماني كه در حال انتخاب تصاوير براي سايت خود هستيد، بهتر است اهداف خود را به ياد داشته باشيد تا بتوانيد تصاوير بهتري را براي انتقال پيام به مخاطب برگزينيد.
براي مثال اگر در سايت خود شكلات مي فروشيد، بايد در صفحه اصلي سايت خود تصاويري جذاب از شكلات هاي مختلف قرار دهيد.
اگر سايت آژانس مسافرتي داريد بايد از تصاوير چشم نواز مناظر مختلف در سايت خود استفاده كنيد. اگر سايتي داريد كه اطلاعات خاصي را به مخاطبان ارائه مي كند بايد با جستجو در اينترنت تصاويري مرتبط را براي سايت تان پيدا كنيد.
نتيجه گيري
كسب و كارها از ايده هاي مختلف به وجود مي آيند. برخي از اين ايده ها عالي هستند و برخي ديگر نه. اما همۀ آنها در زمان شكل گيري تصور دارند كه در حال ارائه خدماتي خاص و منحصر بفرد هستند
و مي توانند بازار فعلي را متحول كنند. اين چيز خاص دقيقاً همان ماموريت و هدف سايت شماست و شما بايد آن را به بهترين شكلِ ممكن به مخاطبان تان منتقل كنيد.
اين انتقال مفاهيم در واقع همان عاملي است كه باعث موفقيت شركت ها در زمينه هاي مختلف مي شود.
- شنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۲ ۱۷:۰۱ ۸۳ بازديد
- ۰ نظر