آموزش بهينه سازي سايت براي گوگل

آموزش بهينه سازي سايت براي گوگل اگر براي كسب‌ و كار خود وب‌سايتي راه‌اندازي كرده باشيد، اولين نكته‌اي كه پيش از راه‌اندازي بايد به آن توجه كنيد، بهينه سازي وب سايت است.

چراكه اگر تمامي هزينه‌هاي يك طراحي سايت را انجام داده اما به سئو و بهينه سازي سايت توجه نكرده باشيد، تمامي اين هزينه‌ها به هدر رفته است.

در حقيقت، با بهينه سازي وب سايت براي گوگل و ساير موتورهاي جستجو، اعتبار بالاتر و رتبه بهتري در نتايج جستجو بدست خواهيد آورد.

اين امر به طور مستقيم به جريان درآمدي حاصل نيز ارتباط خواهد داشت. به همين دليل، در اين مطلب به طور كامل به آموزش بهينه سازي سايت براي گوگل مي‌پردازيم و مباني اساسي سئو را بيان مي‌كنيم.

آموزش بهينه سازي سايت براي گوگل

تعريف بهينه‌سازي سايت

بهينه‌سازي سايت، فرآيند اجراي اصلاحاتي است براي رسيدن به سايتي كه اهداف كسب‌وكاري شما را بهتر محقق مي‌كند. اين اهداف بسته به نوع كسب‌وكار شما بسيار با هم متفاوت خواهد بود.

اما نهايتاً هدف اصلي و عمده همگي سايت‌ها اين است كه بازديدكنندگان به راحتي بتوانند يك فعاليت مشخص را به انجام برسانند.

بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو

بهينه‌سازي براي موتوهاي جست‌ و‌ جو يا همان سئو (Search Engine Optimization) به معني انجام فعاليت‌هايي است منجر مي‌شود سايت‌ها هنگام جست­­جوي كاربران با كليدواژه‌هاي مخصوص، در موتورهاي جست‌وجو بهتر ديده شوند.

همه موتورهاي جست­وجو شرايطي را طراحي كرده‌اند كه هر ساله به‌­روز مي‌شود و به هر وب‌­سايتي كه براي آن شرايط بهينه‌­تر طراحي شده باشد، امتياز بهتري مي‌دهند

و طبيعتاً در نتايج جست­‌وجوي كاربران، آن سايت را بالاتر قرار مي‌­دهند. براي ديدن الگوريتم امتيازدهي گوگل مي‌توانيد از راهنماي گوگل بهره ببريد.

روي كدام موتور جست‌وجو متمركز شويم

موتو­رهاي جست­وجوي گوناگوني با الگوريتم‌ها و قدمت‌هاي متفاوت وجود دارند، اما همان‌­طور كه مي­‌دانيد، رهبر اين صنعت گوگل است؛ اگرچه رقباي بزرگي چون ماكروسافت و ياهو نيز در اين بازار حضور دارند.

در شكل زير سهم بازار ساير موتورهاي جست­جو مثل بينگ، ياهو، AOL، ASK، بايدو را مي‌­بينيد. اما شايد بتوان گفت سهم گوگل در كشور ما بيشتر از اين اعداد خواهد بود لذا بهترين گزينه آن است

كه زمان و پول خود را براي بهينه‌سازي سايت در گوگل اختصاص دهيم كه البته با اين كار سايت شما نسبتاً براي ساير موتورهاي جست­‌وجو نيز تا حد خوبي بهينه خواهد شد چرا كه بسياري از الگوريتم ها و فاكتورهاي بهينه‌سازي موتورها مشابه است.

موتورهاي جست­‌وجو چگونه كار مي‌­كنند

همان‌طور كه مي‌دانيد موتورهاي جست­‌وجو سعي مي­‌كنند به شما كمك كنند در ميلياردها محتوايي كه در لحظه در اينترنت منتشر مي‌­شود بهترين نتيجه را بگيريد اما اين دسترسي به اين حجم محتوا چگونه صورت مي گيرد.

  • خزنده‌ها :

ربات هاي اتوماتيكي هستند كه به همه صفحات سر مي‌­زنند و محتواي آن‌ها را بررسي مي‌كنند.

  • ايندكس :

ربات‌­هاي خزنده گوگل نتيجه بررسي خود را اصطلاحاً ايندكس مي‌­كنند تا ذخيره شده باشد. ازين روست كه هنگامي كه شما جست‌­وجويي انجام مي‌­دهيد

زير يك ثانيه نتايج را به شما منعكس مي­‌كند چرا كه اگر مي‌­خواست در لحظه جست‌­وجوي شما، ميلياردها ميليارد صفحه را جست‌­وجو مي‌­كرد چندين دقيقه لااقل بايد منتظر مي‌­مانديم.

بازاريابي با موتورهاي جستجو (SEM) چيست Search Engine Marketing

بازاريابي با موتورهاي جست­وجو در واقع يك چتري است كه روي 2 مفهوم است :

۱. سئو

۲. تبليغات در گوگل

بنابراين درواقع SEM به معناي آن است كه براي بازاريابي با موتورهاي جست‌وجو هم استراتژي سئو مناسبي داشته باشيم و هم آن كه با تبليغات كليكي در موتورهاي جست­‌و­جو در صدر نتايج ظاهر شويم.

چرا حتماً بايد آموزش بهينه سازي سايت ديد. چرا سئو لازم است

۱. سئو خوب يك سايت، جلب اعتماد و اعتبار مي كند.

سايتي كه در كليد واژه‌هاي مربوط به خودش در جست‌وجوي كاربران بالاتر ديده مي‌شود، ناخودآگاه در ذهن آن كاربر يك حس اعتماد برانگيخته خواهد شد و آن وب­سايت را به عنوان يك سايتي قابل اعتماد تلقي خواهد كرد مگر آنكه عكس آن به او ثابت شود.

۲. سئو خوب به معني تجربه كاربري خوب نيز هست.

هنگامي ­كه شما مي‌خواهيد سئو سايت خود را بهبود دهيد بايد فعاليت‌­هايي را انجام دهيد كه آن فعاليت‌ها خواسته يا ناخواسته روي بهبود تجربه كاربري سايت شما نيز تاثير خواهد گذاشت.

۳. سئو نسبتاً ارزان است.

شما در مقاله ديجيتال ماركتينگ چيست مي‌توانيد انواع تاكتيك‌­هاي بازاريابي ديجيتال را بخوانيد. از بين همه تاكتيك‌هاي معرفي شده آموزش بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست‌­وجو از واجب‌­ترين‌هاست چرا كه نسبت به ساير تاكتيك‌ها بسيار ارزان‌­تر است.

۴. اگر در صفحه اول گوگل نيستيد، انگار نيستيد.

آمارها نشان مي­دهد كه 3 نتيجه اول گوگل ( به جز ادوردزها ) بيش از 61 درصد كليك­‌ها را به خود اختصاص مي­‌دهند و فقط ۱۰ درصد كليك‌ها به صفحه دوم مي‌روند و اين يعني اگر در صفحه اول گوگل ( ايده آل 3 نتيجه اول است) نيستيد، بايد حتماً سعي كنيد باشيد.

آيا بايد خودم روي سئو كار كنم يا بايد به متخصص سئو برون‌سپاري كنم

با ديدن الگوريتم‌هاي جست‌­وجوي گوگل يا با سرچ كردن درباره سئو و آموزش بهينه‌ سازي سايت اين حس در بسياري از افراد ايجاد مي‌­شود

كه سئو موضوعي بسيار پيچيده است لذا صلاح مي‌­بينند كه آن را به يك آژانس سئو برون‌سپاري كنند. اگر يك آژانس سئو خيلي حرفه‌اي يا يك فريلنسر خوب باشد

شايد مزيت‌هايي براي شما مثل تخصصي‌تر كار كردن و سرعت بيشتر ايجاد كند اما اين برون‌سپاري هزينه‌هاي ديگري ممكن است ايجاد كند كه از فرصت‌هاي اين كار بسيار چشمگيرتر است.

۱. برون‌سپاري سئو مثل برون‌سپاري بخش پشتيباني مشتريان است.

سئو فقط درباره جايگاه شما در گوگل نيست بلكه درباره اين است كه بدانيم مشتريان ما چه رفتاري در سايت ما دارند، چه جيزي آن‌ها را ترغيب به يك كليك يا يك عمليات خواهد كرد

و … لذا برون‌سپاري سئو يعني از دست دادن تجربيات و اطلاعات بسيار ارزشمند از رفتار و علايق مشتريان ما.

۲. آژانس يا فريلنسر بد سئو شما را نابود خواهد كرد.

آژانس يا فريلنسري كه به شما چنين جملاتي بگويد نابودكننده كسب‌وكار شما خواهد بود: سئو تضميني، زير يك ماه صفحه اول گوگل هستيد، همه سئو تاكتيك است تاكتيك كبوتري،پاندا، ديپ مايند و …

كه خيلي پيچيده است، رنك الكسا زير 1000 تضميني و دائمي و … اگر با چنين شعارهاي تبليغاتي كار سئو خود را به آژانسي برون‌سپاري كرديد

آنها مجبور هستند از ابزارهاي كلاه سياه سئو استفاده كنند كه به مرور گوگل سايت شما را شناسايي كرده و احتمالا جريمه خواهد كرد.

۳. سئو يك فعاليت دائمي است نه يك برنامه زماني موقت.

اصلا نفس قرارداد بستن با يك آژانس براي يك مدت زمان مشخص به معني آن است كه سئو را درست درك نكرده‌ايم. سئو جزئي از فعاليت‌هاي مادام‌العمر يك كسب‌وكار است

نه اين كه مثلا به مدت يك سال به صورت يكي از پروژه‌هاي شركت برون‌سپاري شود و بعد با سئو كاري نداشته باشيم.

در باب معايب برون‌سپاري سئو بسيار مي‌توان سخن گفت لذا بهتر است از مزاياي آن صرف نظر شود و خودمان دست به كار شويم.

با ابزارها و آموزش‌هاي در دسترس امروز، سئو آن قدرها هم مساله پيچيده‌اي نيست بلكه با رعايت چند نكته ساده شما چندين و چند رتبه در نتايج گوگل رشد خواهيد كرد.

آموزش بهينه سازي سايت و سئو را امروزه شما مي توانيد از منابع بسياري دريافت كنيد يا اگر سايت وردپرس داريد افزونه هايي مثل افزونه Yoast SEO به خوبي با نكاتي ساده شما را راهنمايي مي كنند تا نتايج بهتري بگيريد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.