بيزينس كوچينگ چيست و چه مزايايي براي تجارت شما دارد؟ بيزينس كوچينگ يكي از اصطلاحات جديدي است كه دنياي تجارت امروز زياد شنيده مي شود.
اما واقعا بيزينس كوچينگ چيست؟ در اينجا سعي مي كنيم با يك بيان ساده مفهوم بيزينس كوچينگ و اهميت آن براي كسب و كارها را توضيح دهيم. با ما همراه باشيد.
بيزينس كوچينگ چيست ؟
كوچينگ يا (Coaching) به معناي مربيگري است. منظور از اصطلاح بيزينس كوچينگ نيز، مربيگري كسب و كار است. به اين ترتيب بيزينس كوچينگ به معناي هدايت و آموزش مهارت هاي مورد نياز كسب و كارها به منظور رشد و توسعه آنها است. شما با استفاده از رهنمودهاي بيزينس كوچ به سرعت مي توانيد در كسب و كارتان به موفقيت برسيد.
صاحبان كسب و كارها با استفاده از روش هاي بيزينس كوچ به درك عميقي از توانايي ها و نقاط قابل بهبود تجارت خود دست مي يابند و در مورد كسب و كارشان آگاهي و بصيرت بيشتري پيدا مي كنند. بنابراين پياده سازي فرهنگ بيزينس كوچينگ در هر تجارتي منجر به افزايش قابل توجه راندمان آن تجارت خواهد شد.
اما با اين وجود يك بيزينس كوچ يا مربي كسب و كار بايد از دانش و تجربه زيادي برخوردار باشد تا بتواند شما را به اهداف كسب و كارتان نزديك كند.
چرا كه هر كسب و كاري براي موفقيت نيازهاي خاص خود را دارد. بنابراين نمي توان ادعا كرد كه با يك فرمول جادويي تمام كسب و كارها به افزايش حجم فروش و سوددهي مي رسند. همچنين به ياد داشته باشيد بيزينس كوچينگ با مشاوره كسب و كار كاملا متفاوت است.
ويژگي هاي يك بيزينس كوچ حرفه اي
بيزينس كوچ درست همانند ديگر كوچها به شما در ارتقاء استعدادها و توانايي هايتان كمك مي كند. اما با اين وجود بيزينس كوچ با ديگر كوچ ها تفاوت هايي هم دارد.
براي مثال يك مربي تجارت بايد در زمينه تجارت و رهبري كسب و كار شما سابقه درخشاني داشته باشد. به صورتي كه بتواند توصيه هايي كاملا اختصاصي براي كسب و كار شما، مشتريان، محصولات، خدمات و موقعيت تجاري شما داشته باشد.
هدف اصلي بيزينس كوچ موفقيت كسب و كار شما به ويژه از لحاظ مالي است. به همين منظور با جمع آوري تمام اطلاعات مربوط به كسب و كار شما سعي مي كند چشمانداز شما را به خوبي درك كرده و شما را به سوي اهدافتان سوق دهد.
از مهمترين عناصر يك رابطه كوچينگي مناسب ميان مربي و صاحب كسب وكار مي توان به متعهد بودن هر دو طرف، اعتماد، احترام، اشتياق، همكاري گسترده و انتظارات واقع گرايانه متقابل و همينطور صرف زمان مورد نياز براي رسيدن به نتيجه اشاره كرد.
چرا بيزنس كوچينگ براي كسب و كار شما اهميت دارد؟
به همان اندازه كه يك مربي ورزشي در موفقيت يك ورزشكار نقش دارد، وجود يك مربي تجارت نيز براي موفقيت كسب و كار مهم و ضروري است.
در هر دو صورت به بيزينس كوچينگ براي رشد و ارتقاي بيشتر تجارت خود نياز خواهيد داشت.
علاوه بر اين بيزينس كوچينگ فقط مختص برندهاي خيلي بزرگ و شركت هاي چند مليتي نيست و حتي كسب و كارهاي كوچك و نوپا نيز مي توانند به خوبي از خدمات آن بهره مند گردند.
به طور كلي همه انسان ها و همه كسب و كارها به يك كوچ در پيشرفت بيشتر خود نياز دارند. جالب است بدانيد حتي بيل گيتس و استيو جابز كه از معروف ترين افراد موفق در حوزه كسب و كار خود به شمار مي روند هم از خدمات بيزينس كوچينگ بهره گرفتهاند. بنابراين نبايد بيزينس كوچينگ را در كسب و كارتان فراموش كنيد.
مزاياي بيزينس كوچينگ چيست؟
در تعاريف اوليه مفهوم بيزينس كوچينگ به اهميت آن براي رشد يك كسب و كار اشاره شد، اما واقعا مزاياي آن چيست؟ و چگونه مي تواند كسب و كار شما را ارتقا دهد؟ در اين بخش مزاياي بيزينس كوچينگ را كه منجر به رشد و ارتقا تجارت شما مي شود بيان مي كنيم. خدمات بيزينس كوچيك به شما به عنوان يك صاحب كسب و كار در موارد زير كمك مي كند:
ترسيم بهترين نقشه براي موفقيت در كسب وكار
به دست آوردن استراتژي متناسب با كسب و كار
استخدام مناسب ترين افراد و انگيزه دادن به كاركنان
ايجاد يك محيط ايده آل براي رشد كاركنان
پرورش كارمندان مسئوليت پذير و پاسخگو
افزايش راندمان و بازدهي شركت
شناسايي موانع و باورهاي محدود كننده
ارتقاء مهارت هاي رهبري كسب و كار و موارد مشابه ديگر
بيزينس كوچينگ براي چه كساني مناسب است؟
افرادي كه مي دانند در آينده كسب و كار خود به دنبال چه چيزي هستند و از هر گونه تغيير در راه موفقيت كسب و كار خود استقبال مي كنند مخاطبان اصلي بيزينس كوچينگ هستند.
در اين صورت بيزينس كوچ به آنها در تعريف اهدافي بهتر و عالي تر كمك مي كند. به اين ترتيب آنها مي توانند براي عملكرد سازمان خود بهتر تصميم بگيرند و روابط كاري شان را بهبود بخشند. به اين ترتيب بيزنس كوچينگ براي مديران عامل، مديران ارشد، صاحبان كسب كار و همينطور كارآفرينان و يا همه كساني كه قصد توسعه سازمانشان را دارند مناسب است.
مراحل بيزينس كوچينگ چيست؟
بيزينس كوچينگ به شما در يافتن جايگاه و موقعيت كنوني كسب و كارتان كمك مي كند و از طرف ديگر اقدامات لازم براي رسيدن به جايگاه مورد نظر را نيز مشخص مي نمايد.
مرحله اول: مشخص كردن اهداف مورد نظر سازمان
دوم: جستجوي نقاط قوت و همينطور نقاط قابل بهبود كسب و كار براي رسيدن به يك چشمانداز واضحتر براي رشد سازمان و نيازهاي آن
سوم: طراحي يك برنامه مناسب و تعيين اقدامات لازم براي رسيدن به اهداف مورد نظر
چهارم: ارزيابي ميزان پيشرفت در راه رسيدن به هدف
سخن آخر:
مربيگري تجارت فقط براي كسب و كارهايي كه دچار مشكل شده اند مفيد نيست، بلكه به طور كلي با فراهم كردن يك فضاي مناسب منجر مي شود
تا صاحبان مشاغل، چالشها و مشكلات موجود را به فرصتي براي ارتقاي عملكرد سازمان خود تبديل كنند.
بيزينس كوچينگ مي تواند مشكلات منحصر به فرد و سيستماتيك تجارت شما را به خوبي شناسايي كند و با ارائه توصيه هاي كاملا تخصصي ديدگاهي واضحتر و واقعگرايانه را نسبت به آينده كسب و كارتان در اختيار شما قرار دهد.
- یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۲ ۱۷:۲۳ ۳۴ بازديد
- ۰ نظر